Community Service, Big Sur, and Almost Springbreak

12 maart 2016 - Seaside, California, Verenigde Staten

Dear family and friends,

Weer een nieuwe update vanaf hier! Ik heb nog één weekje te gaan tot springbreak en de plannen zijn gemaakt. Samen met 3 internationale vrienden uit Noorwegen, Spanje en Nederland ga ik 6 nachten naar Los Angeles! We hebben een youth hostel geboekt in Hollywood. Ons plan is om vanaf daar uitstapjes te maken naar onder andere Santa Barbara, Santa Monica, Venice Beach, Beverly Hills en Joshua Tree national park. Looking forward!

Ik ben ondertussen begonnen met mijn community service/stage op Seaside Middle School. De school is anders dan anders. Hij bestaat uit verschillende gebouwen met lokalen erin en om van het ene naar het andere lokaal te komen moet je altijd via buiten lopen. Verder is er een bibliotheek, kantine en een basketbalplein, maar het ziet er treurig en ongezellig uit. Samen met mijn klasgenootje Maggie ga ik naar de school op maandagen en donderdagen. Op maandagen help ik in de wiskundeles van Ms. Defendis van 10-13 uur. Hierin geeft ze drie keer dezelfde wiskundeles van een uur aan drie verschillende 8th grade (13-14 jaar) klassen. De leerlingen krijgen eerst uitleg en worden daarna zelf aan het werk gezet en dan loop ik rond om ze te helpen met vragen. Ik moest wel even de Engelse wiskunde vocabulary doornemen, maar dat gaat goed nu. De drie klassen verschillen erg van elkaar. Eentje is heel rumoerig en een paar leerlingen zijn brutaal. De lerares is hier vooral bezig met het opvoeden van een paar vervelende kinderen, wat ten koste gaat van een groot deel van de les waar de andere leerlingen natuurlijk wel recht op hebben.. Op donderdagen help ik in de scienceles van Ms. Albright voor 7th grade (12-13 jaar) en dat is echt een beleving. De lerares staat om 8.30 uur voor de klas en drinkt Redbull. Bovendien heeft ze een kooi met een rat in de klas staan en vorige week liet ze de rat door het klaslokaal lopen in een bol.. meerdere keren onder haar verhaal over celorganellen vroeg ze zich af waar de rat was, waarna alle leerlingen op zoek gingen naar de rat en waren afgeleid van de les. Ik verbaasde me echt over de lage productiviteit in dit uur. Er zitten een paar Mexicaanse kinderen op deze school die nog geen Engels spreken. In de wiskundeles wordt een Mexicaans meisje geholpen door een klasgenootje dat Spaans en Engels spreekt en in de scienceles heeft een Mexicaans meisje één op één begeleiding van een vrouw. De stage is een hele belevenis en ik denk een goede ervaring om een indruk te krijgen van het onderwijs op middelbare scholen in Californië/Amerika.

Verder moet ik voor psychology deelnemen aan onderzoeken van PhD studenten op de universiteit. Ik heb tot nu toe een geheugentestje gedaan, waarbij het verschil in effectiviteit tussen een actieve en passieve manier van leren wordt onderzocht. Op dinsdag moest ik een lijstje van 10 Engelse woorden overnemen en hardop oplezen (passief leren) en op donderdag moest ik terugkomen en werden er 10 woorden opgelezen waarvan ik moest aangeven of ik deze op mijn lijstje had op maandag. Ook heb ik deelgenomen aan een onderzoek naar de invloed van films op het interpreteren van face expressions. Ik kreeg een film over de aarde en smeltend Antarctica te zien en daarna foto’s van ogen van mensen, waarvan ik moest aangeven wat voor emotie deze uitdrukten. Ik vond het een bijzonder onderzoek en ben benieuwd naar de conclusie, maar ik ben bang dat het nog even duurt voor die er is.

Afgelopen weekenden heb ik onder andere een hele mooie wandeling gemaakt in Big Sur, een natuurgebied op een uurtje afstand van hier. We liepen tussen de koeien over uitgestrekte weilanden met een ongelofelijk mooi uitzicht op bergen en de Pacific Ocean. Ik zal foto’s plaatsen. Ook ben ik met 2 vrienden naar Carmel geweest, een welgesteld en heel gezellig stadje iets zuidelijker aan de kust. Afgelopen weekend zijn we bovendien met een groep internationals uit eten geweest in Monterey voor de verjaardag van een vriend. We kregen een broodje vooraf en dat was echt het lekkerste broodje dat ik in de afgelopen 6 weken heb gegeten, vers! Mijn hoofdgerecht risotto was ook niet verkeerd; even iets anders dan het Dining Commons’ eten. Jammer genoeg wel regenachtig geweest afgelopen week en weekend, maar aankomende week wordt het weer beter!

Rond springbreak is de midterm period (toetsperiode) dus ik heb een drukke week voor de boeg. Over 2 weken zal ik jullie laten weten hoe het is gegaan samen met mijn belevenissen in Los Angeles!

Love from California,

1. Han:
    14 maart 2016
    mooi verhaal Tessel! Love from Holland :-).
  2. Tineke en leo:
    14 maart 2016
    Wij wensen je veel plezier in L.A.
    Misschien word je nog ontdekt in Hollywood,you never now!
    Bedankt voor je verhaal,groetjes en liefs van leo en tineke.
  3. Hetty en Peter:
    14 maart 2016
    Leuk Tessel om al je belevenissen daar zo te vernemen. Vooral hoe het verder zal gaan met die rat in de klas! Geniet samen met je vrienden van L.A., het wordt ongetwijfeld een leuke vakantieweek.
  4. Milja:
    17 maart 2016
    Heerlijk om te lezen, super ervaring om mee te maken. Succes met de toetsen en een fijne week in Hollywood. Liefs.
  5. Oom Paul:
    29 maart 2016
    Goed hoor, lesgeven in het Engels,lijkt mij best pittig!